Strata občianskeho preukazu dokáže poriadne zamotať hlavu. Nie je to len nepríjemnosť, ale aj riziko zneužitia dát, napríklad na vybavenie pôžičky a podobne. Ako sa z tejto situácie čo najrýchlejšie dostať a minimalizovať možné škody?
Kľúčové informácie článku
Pri strate alebo krádeži občianskeho preukazu je potrebné okamžite nahlásiť udalosť, zablokovať a zrušiť certifikáty alebo požiadať o nový preukaz.
Stratu alebo odcudzenie občianskeho preukazu možno oznámiť na akomkoľvek príslušnom orgáne, miestnom úrade pre verejnú správu alebo zastupiteľstve Slovenskej republiky v zahraničí.
Výmena občianskeho preukazu je bežná a pre tento účel je možné pohodlne rezervovať termín online v klientskom centre.
Vydanie občianskeho preukazu v Slovenskej republike zvyčajne trvá približne 30 dní od podania žiadosti. Poplatok za vydanie je 25 €.
Strata občianskeho preukazu – cena
Poplatky za vydanie občianskeho preukazu na Slovensku (platné od 1. apríla 2024):
Typ žiadosti | Poplatok (€) |
---|---|
Podanie žiadosti o zmenu alebo zápis nových údajov | 7 € |
Podanie žiadosti o vydanie občianskeho preukazu z dôvodu straty/ odcudzenia (platnosť menej ako 10 rokov) | 14 € |
Podanie žiadosti o vydanie občianskeho preukazu z dôvodu straty/ odcudzenia (platnosť 10 rokov) | 25 € |
Podanie žiadosti o vydanie detského občianskeho preukazu z dôvodu odcudzenia (násilím) | 7 € |
Podanie žiadosti o urýchlené vydanie do 2 pracovných dní | 20 € + základný poplatok |
Doručenie občianskeho preukazu na adresu | 4 € + základný poplatok |
Strata občianskeho preukazu cena je teda 25 €, pričom poplatky sa zvyšovali v apríli tohto roka. Pokiaľ je potrebné vydať preukaz urýchlene do 2 dní, cena za stratu občianskeho preukazu sa navýši až na 45 €. Keď už je strata nahlásená, nie je nutné priplácať si za zrýchlené vybavenie.
Avšak krádež občianskeho preukazu sa dá rôznymi podvodníkmi využiť napríklad na to, aby sa vybavila pôžička na občiansky preukaz. Preto treba konať čo najskôr.
Strata občianskeho – postup nahlásenia online
Elektronické nahlásenie straty občianskeho preukazu je možné len v prípade preukazu s čipom cez portál Elektronických služieb Ministerstva vnútra Slovenskej republiky.
Na to, aby sa mohla nahlásiť strata občianskeho preukazu elektronicky, je potrebné poznať diskrétny údaj, ktorý sa zadefinoval pri aktivácii preukazu alebo cez službu na zmenu kontaktných údajov v Informačnom systéme pre agendu občianskych preukazov.
Všetky certifikáty budú následne automaticky deaktivované. Strata občianskeho preukazu, prípadne jeho odcudzenie, ho po nahlásení robí neplatným. Aj keď človek získa nový preukaz, stratený preukaz nemožno používať a je povinnosťou ho odovzdať príslušným úradom.
Postup pre elektronické nahlásenie straty alebo odcudzenia občianskeho preukazu s čipom je nasledovný:
- Elektronická služba umožňuje nahlásiť straty alebo odcudzenia občianskeho preukazu s čipom bez návštevy úradu Policajného zboru.
- Službu je možné nájsť na Ústrednom portáli verejnej správy pod vyhľadávaním elektronických služieb alebo na portáli Ministerstva vnútra SR.
- Ak chce niekto nahlásiť stratu alebo odcudzenie občianskeho preukazu elektronicky, musí poznať svoj diskrétny údaj.
- Po prejdení na službu vyplniť elektronický formulár, kde človek uvedie, či ide o stratu alebo odcudzenie občianskeho preukazu s čipom, svoje osobné údaje (rodné číslo, meno, priezvisko), diskrétny údaj a potvrdí správnosť stlačením tlačidla pokračovať.
Výsledok spracovania služby bude zaslaný do elektronickej schránky, ktorú má ako občan SR starší ako 18 rokov automaticky zriadenú na Ústrednom portáli verejnej správy.
Kde nahlásiť stratu občianskeho preukazu – osobné nahlásenie
Strata občianskeho sa dá nahlásiť aj osobne. Bezodkladne treba navštíviť najbližšie oddelenie polície alebo zastupiteľského úradu Slovenskej republiky v zahraničí. Kde nahlásiť stratu občianskeho preukazu teda závisí aj od toho, kde sa občan nachádza.
Pri oznamovaní straty alebo odcudzenia občianskeho preukazu s čipom, ktorý obsahuje certifikáty na kvalifikovaný elektronický podpis, je nevyhnutné požiadať miestny úrad o zrušenie všetkých certifikátov.
Odporúča sa tiež priniesť kópiu „Zmluvy o vydaní a prevzatí certifikátov pre občiansky preukaz s čipom“, na ktorej je uvedené číslo občianskeho preukazu s čipom.
Príslušný orgán na základe žiadosti zruší všetky certifikáty na konkrétnom občianskom preukaze s čipom a zablokuje ho pre budúce vydávanie certifikátov. Zároveň sa tým zabráni prípadnému zneužitiu. Strata občianskeho je vážna vec.
Po odcudzení sa odporúča sledovať bankové účty, kreditné karty a iné dôležité aktivity. V prípade akýchkoľvek podozrivých aktivít treba ihneď kontaktovať banku a políciu. V mnohých prípadoch je najefektívnejšie nahlásiť stratu online. Vtedy nie je potrebné riešiť, kde nahlásiť stratu občianskeho preukazu.
Nahlásenie straty občianskeho preukazu telefonicky
Nahlásenie straty občianskeho preukazu telefonicky nepatrí medzi oficiálne spôsoby nahlásenia straty alebo odcudzenia dokladu. Použiť treba vyššie spomínané možnosti, teda online alebo osobné nahlásenie.
Nahlásenie straty občianskeho preukazu telefonicky teda nie je celkom možné, ale na získanie postupu a odporúčaní sa dá využiť infolinka. V prípade potreby je teda možné zavolať na infolinku Ministerstva vnútra Slovenskej republiky na telefónne číslo 18185.
Toto číslo je určené na komunikáciu so štátnou správou a poskytuje informácie o postupe pri strate občianskeho preukazu a potrebných krokoch.
Nový občiansky – cena za vydanie prvého občianskeho preukazu
Ceny platné od 01.04.2024:
- Prvý občiansky preukaz (do 30 dní): bezplatne.
- Urýchlené vydanie občianskeho preukazu (do 2 dní): 20 €.
- Doručenie občianskeho preukazu na adresu na území SR: bezplatne.
Kedy sa vydáva prvý občiansky preukaz?
Ak občan Slovenskej republiky dovŕšil 15 rokov a má trvalý pobyt na území Slovenskej republiky, je povinný byť držiteľom občianskeho preukazu.
Občiansky preukaz môže byť vydaný aj občanovi bez trvalého pobytu na území Slovenskej republiky alebo mladšiemu ako 15 rokov (tzv. občiansky preukaz bez podoby tváre).
Žiadosť sa podáva osobne na ktoromkoľvek oddelení dokladov Policajného zboru v Slovenskej republike alebo na zastupiteľskom úrade v zahraničí.
Občan, ktorému sa vydáva občiansky preukaz, je povinný podrobiť sa nasnímaniu podoby tváre, podpisu a zadaniu BOK (bezpečnostného osobného kódu).
Potrebné doklady:
- rodný list (ak nie je uvedené rodné číslo, je potrebný iný doklad o rodnom čísle),
- iné doklady, napr. potvrdenie o pobyte, doklad potvrdzujúci štátne občianstvo, rozhodnutie súdu o obmedzení spôsobilosti na právne úkony, lekárske potvrdenie pri zápise krvnej skupiny, závažnej choroby, pri nasnímaní podoby tváre s okuliarmi s tmavými sklami, atď.
Podanie žiadosti je potrebné vykonať najskôr 30 dní pred dovŕšením 15. roku veku. Štandardná lehota na vydanie občianskeho preukazu je 30 dní. Urýchlené vydanie občianskeho preukazu (do 2 dní) je možné za poplatok 20 €.
Výmena občianskeho preukazu – kde ju treba nahlásiť
Číslo občianskeho preukazu je potrebné pre mnohé inštitúcie. Kde nahlásiť výmenu občianskeho preukazu? Našťastie nie je potrebné ísť na úrady a oznamovať, že si človek vybavil nový občiansky preukaz.
Informácie o novom občianskom preukaze sa automaticky aktualizujú v relevantných registroch štátnej správy.
To znamená, že po prevzatí nového občianskeho preukazu na oddelení dokladov Policajného zboru budú údaje automaticky aktualizované v systémoch:
- Sociálnej poisťovne
- Zdravotnej poisťovne
- Daňového úradu
- Cestných registrov (ak je občan držiteľom vodičského preukazu)
Nie je nutné kontaktovať tieto inštitúcie samostatne a oznamovať im výmenu občianskeho preukazu.
Výnimkou sú:
- Banky: Niektoré banky si od klienta napriek automatickému updatu v systémoch môžu vyžiadať kópiu nového občianskeho preukazu. Pre informáciu o ich požiadavkách je potrebné kontaktovať priamo banku.
- Zamestnávateľ: Ak je človek zamestnaný, mal by informovať zamestnávateľa o zmene trvalého pobytu (ak sa táto zmena udiala) alebo o iných dôležitých zmenách.
- Prenajímateľ: Ak má niekto nájomnú zmluvu na byt, informuje o zmene svojho prenajímateľa.
Obnovenie občianskeho preukazu – rezervácia termínu
Rezervácia termínu na vydanie občianskeho preukazu je nevyhnutná, či už ide o prvé vydanie, výmenu alebo odcudzenie. Pre výmenu občianskeho preukazu sa môže využiť pohodlná online rezervácia v klientskom centre.
Dôležité informácie o výmene a vydaní občianskeho preukazu:
- Zmena údajov alebo obnovenie občianskeho preukazu: Žiadosť o výmenu občianskeho preukazu pri zmene údajov alebo obnovení sa podáva na príslušnom Okresnom úrade. Poplatok je 7 €.
- Strata alebo krádež: Pri strate alebo krádeži občianskeho preukazu je poplatok za výmenu 20 €. Občan môže byť oslobodený od poplatku, ak je obeťou krádeže a nahlási to Policajnému zboru. Cena nového občianskeho inak môže byť 25 €.
- Naliehavá výmena: Rýchla výmena do 24 hodín stojí 20 € plus základný poplatok 7 €.
Je dôležité poznať tieto poplatky a požiadavky, aby človek predišiel nepríjemným prekvapeniam a zbytočným nákladom.
Stratené doklady – vodičský preukaz a cestovný pas
Strata akéhokoľvek dokladu je nepríjemná záležitosť, no strata vodičského preukazu a cestovného pasu môže spôsobovať hneď viacero komplikácií. Okrem znemožnenia šoférovania a cestovania do zahraničia hrozí aj zneužitie osobných údajov. Preto je dôležité konať rýchlo a zodpovedne a stratené doklady čo najskôr nahlásiť.
Tu je návod, čo robiť v prípade straty vodičského preukazu a cestovného pasu na Slovensku.
Nahlásenie straty:
- Vodičský preukaz: Stratu alebo odcudzenie vodičského preukazu je nutné nahlásiť do siedmich dní na ktoromkoľvek dopravnom inšpektoráte.
- Cestovný pas: Stratu alebo odcudzenie cestovného pasu je nutné nahlásiť bezodkladne na polícii (na ktoromkoľvek útvare Policajného zboru) alebo na zastupiteľskom úrade SR v zahraničí (ak je občan v zahraničí).
Nahlásenie straty je možné:
- Osobne: Na príslušnom úrade je nutné vyplniť tlačivo o strate/ odcudzení dokladu a predložiť doklad totožnosti (napr. občiansky preukaz).
- Elektronicky: V prípade vodičského preukazu je možné nahlásiť stratu elektronicky cez e-služby Ministerstva vnútra SR. Na elektronické nahlásenie straty cestovného pasu zatiaľ neexistuje možnosť.
Poplatky za vydanie nového pasu:
Vydanie cestovného pasu | 1. strata, odcudzenie, poškodenie | 2. strata, odcudzenie, poškodenie | 3. a každá ďalšia strata, odcudzenie, poškodenie |
Do 6 rokov | 24 € | 60 € | 120 € |
Od 6 do 16 rokov | 40 € | 100 € | 200 € |
Od 16 rokov | 100 € | 250 € | 500 € |
K žiadosti o vydanie vodičského preukazu je potrebné priložiť doklad o zaplatení poplatku (10 €) a doklad totožnosti. Nový vodičský preukaz bude vydaný do 30 dní.
Pri strate, odcudzení alebo poškodení platného cestovného pasu, sa pri podaní žiadosti o vydanie cestovného pasu platí zvýšený správny poplatok. Výnimkou je prípad, ak bol cestovný pas násilím odobratý inou osoba a táto skutočnosť bola nahlásená príslušnému útvaru Policajného zboru.
Nepríjemná je tiež strata telefónu. Vtedy poslúži návod, ako nájsť mobil cez gmail.